Castellum använder cookies för att vår webbplats ska fungera på ett användarvänligt sätt samt för att kunna följa upp statistik i relation till webbplatsen. På vår webbplats finns även tredjepartscookies från ett antal olika aktörer. Läs mer om du vill ha mer information om vår användning av cookies, inklusive hur du kan blockera eller radera dem. Notera att om du inte tillåter vår användning av cookies kan det påverka din användning och upplevelse av webbplatsen. Jag bekräftar att jag har tagit del av informationen om Castellums användning av cookies. Om cookies och personuppgifter
Jag bekräftar

Work for Tomorrow

Välkommen till Castellums blogg.
Här växer artiklar om morgondagens innovativa arbetsplatser fram.

Dela
  • ShareClose
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Lunchträning

Lunchträningen hjälper Niklas med livspusslet

Det finns många fördelar med att träna mitt på dagen och på Castellums regionkontor i Stockholm kan man delta på ett yogapass eller löpträna med en coach från Urban Tribes i anslutning till lunchen. – Det är perfekt. Förutom att jag kommer ut och får frisk luft och dagsljus så rensar jag hjärnan. Det ger ny energi och jag blir mer effektiv, säger Niklas Jacobsen.

Niclas Jakobsen

Niclas Jakobsen arbetar som kommersiell förvaltare sedan tre år tillbaka på Castellum. Eftersom han tränar fyra-fem gånger per vecka så är det en stor fördel för honom att kunna göra ett av passen under dagtid.
– När jag tränar efter jobbet så åker jag oftast hem och äter och tar det lugnt efteråt. Träningen tar ju tid från fritiden så jag hinner inte umgås med vänner och familj lika mycket. Tränar jag på lunchen så kan jag i stället hitta på något direkt efter jobbet och vara social.

Niclas har en sambo men inga barn och har man familj blir det naturligtvis ännu svårare att få vardagspusslet att gå ihop. Lunchträningen är därför väldigt uppskattad av många. Varannan vecka är det löpträning och varannan vecka yoga så att det ska finnas något som passar alla.
– Ibland gör vi även andra aktiviteter ihop som att spela boule eller badminton. Träningen gör också att man är social med sina arbetskamrater och pratar om något annat än jobbet.

Niclas tycker även att det är en stor förmån att få löpträna med en coach.
– Det ger mig möjlighet att förbättra och finslipa min löpteknik och jag får massor med tips och råd när det gäller träningen.

Mia Edvardsson

Urban Tribes löpcoach Mia Edvardsson som är såväl tränare och idrottsmassör som hälsopedagog tycker att det är viktigt att alla ska kunna vara med oavsett fysik, kondition och dagsform.
– Man tränar efter sin egen förmåga. Är man nybörjare så ska man vara snäll mot sig själv. Jag brukar säga att man ska fundera på vad man kan göra som är genomförbart men ändå tillräckligt utmanande, säger Mia Edvardsson.

Hon poängterar att all träning inte måste vara tuff eller hård. En rask promenad två gånger i veckan är bättre än ingenting.
– För att få de hälsomässigt värdefulla effekterna av konditionsträning, till exempel lägre blodfetter, lägre blodtryck och minskad risk för cancer, så räcker det med en fysisk aktivitet där man får upp pulsen, blir varm och behöver byta om för man blir lite svettig. Man behöver alltså inte springa så fort man kan.

 

Mia Edvardsson tror också att det är lättare att komma igång med sin träning om man tränar tillsammans med andra.
– Tröskeln blir inte lika hög och i en grupp kan man motivera och inspirera varandra. Dessutom tar träningskläderna bort hierarkierna på jobbet och man lär känna varandra på ett annat sätt och har kul ihop, säger hon.

Castellum ser mycket positivt på att de anställda är fysiskt aktiva, speciellt om man har ett stillasittande arbete på kontor. Det finns också möjlighet att stå på ett gåband framför datorn eller sitta och trampa på en cykelstol med pedaler. Ett annat enkelt sätt att få in mer rörelse i vardagen är att ta de 145 trappstegen upp till kontoret på åttonde våningen.

Kom igång med träningen- tips från PT:n

Löpträning
Coach på jobbet
play pause full-screen-enter full-screen-exit